De 5 pijlers van de Sterrenschool vormen de basis van ons onderwijs.
1. Flexibiliteit
Sterrenschool Ludgerus is vanaf januari 2019 gestart met een eerste stap “flexibele vakanties”. De wetgeving biedt de school de ruimte om de herfstvakantie, de voorjaarsvakantie en 1 week meivakantie op een andere manier te organiseren. De school / ouders / leerkrachten kunnen (maximaal) drie schoolweken / -vakanties op een ander moment invullen dan de reguliere schoolweken / -vakanties. Bij voldoende deelname kunnen de kinderen de anders opgenomen vakantiedagen “inhalen” tijdens de voornoemde vakantieweken. De school heeft hiervoor een reglement met afspraken gemaakt (in samenspraak met de landelijke vereniging van Sterrenscholen, Ikook). Vanaf 2020 doet Sterrenschool Ludgerus mee aan het landelijk experiment "Ruimte in onderwijstijd".
2. Eén pedagogisch klimaat
Op school hebben we de volgende afspraken:
- Houd rekening met de ander;
- respecteer de ander;
- iedereen hoort erbij;
- wees jezelf;
- wees eerlijk;
- kom je afspraken na.
Daarnaast maakt Sterrenschool Ludgerus ook afspraken met pedagogische partners zoals de kinderopvang SKIK.
3. Maatwerk voor ieder kind
De combinatieklassen die Sterrenschool Ludgerus heeft, maken dat we onze kinderen eenvoudiger tegemoet kunnen komen in hun ontwikkeling. Bij de basisvakken (rekenen, taal, lezen) werken we vanuit leerlijnen. De zaakvakken bieden we in themavorm aan, rekening houdend met de 21st Century Skills.
In alle klassen wordt gewerkt met overlapdagen: dagen waarop beide leerkrachten en/of ondersteuning aanwezig is. Hierdoor kunnen we op regelmatige basis individuele kindgesprekken houden en specifieke begeleiding geven aan kleinere groepjes. Daarnaast maken de overlapdagen collegiale consultatie en overleg mogelijk.
4. De basisvaardigheden op niveau
Zoals ze 40 jaar geleden nog nooit hadden gehoord van een "social mediadeskundige", zo weten we ook niet precies welke banen er over 40 jaar zullen zijn. Dit betekent dat we de kinderen op Sterrenschool Ludgerus zo goed mogelijk moeten voorbereiden op een enerverende, maar ongewisse, toekomst. Wat we weten is dat als de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen op niveau zijn, kinderen meer kansen hebben in de toekomst. Ouders mogen van ons verwachten dat we hun kind op een voldoende niveau begeleiden in de basisvaardigheden. Dit uit zich het concreetst in de doorstroomtoets-scores (voorheen de eindtoets groep 8). De afgelopen jaren scoorde Sterrenschool Ludgerus op de eindtoets een "voldoende". (Bron: Scholen op de Kaart)
5. Binding met de buurt
Sterrenschool Ludgerus is een school die midden in de samenleving staat. We staan midden in de buurt, midden in Balk, midden in Gaasterland! Een prachtige omgeving die ontzettend veel kansen biedt op zowel cultureel, sportief als maatschappelijk vlak.
We gaan erop uit:
- de natuur in samen met Groen Doen;
- we vieren Kerst samen met de bewoners van Talmahiem;
- we zoeken maandelijks ons eigen boeken uit in de bibliotheek;
- we doen mee aan schoolkorfbal, -volleybal, -voetbal, -schaatsen samen met de betreffende sportverenigingen;
- we betrekken regelmatig Balkster ondernemers bij onze thema's.
Onze schoolgebouw is voor iedereen
Ook buiten de schooltijden is ons schoolgebouw (en speellokalen) beschikbaar voor maatschappelijke partners. Zo geeft Toanhûs er muzieklessen, worden typelessen gegeven, is er kinderopvang (voorschools en naschools) en wordt er geregeld dramales gegeven in ons schoolgebouw.